Lördagkväll in Charleswood!

Blev Karlskoga en dag tidigare. Efter min vurpa ute i halkan har jag extremt ont i ett knä.. :/ inte bra!
Igår blev det innabandy, först herrar och sen damer. Riktigt trevligt! :)

Kvällen bjöd på melodifestival, mat och trevligt sällskap hos Kaisa! =) Hade riktigt skoj! Blev senare statt, mest för o ställa upp för mina vänner!;) hihi.

Film och mys i degerfors står på schemat nu!

Jag har haft en veckas gratis användande av 118100s frågetjänst, igår dök det upp väldigt många roliga frågor som vi såklart fick svar på! Dom kommer här!

Hur äter maneter? / Felix 3,5 år
Maneter är ryggradslösa djur utan tydligt avskilt ansikte, med har ändå en min på sin geléliknande kropp. Sina byten, småfiskar och plankton, fångar de upp med tentaklerna och stoppar in genom en munliknande öppning, som har många funktioner - den används även för att utsöndra avfallsprodukter och vid fortplantning.

Varför måste hajar alltid simma? / Emma
Hajar måste hålla sig i rörelse hela tiden för att få tillräckligt med syre. Hajar kan inte heller simma bakåt då deras fenor är konstruerade så att de endast kan böjas neråt.

Hur sover hajar? / Camilla
Hajen sover faktiskt aldrig riktigt, dom slappnar bara av och går in i en form av dvala för att vila upp sig.

Vad gör älgar om dagarna? / Kaisa
På dagarna går älgarna omkring och umgås med andra älgar, äter löv och har det bra.

Vad hette ön som Robinson Cruse bodde på? / Johanna (som förövrigt trodde rätt svar var Kebenekaise)
Ön som Robinson Crusoe bodde levde på i 28år hette Juan Fernandez och ligger utanför Chiles kust.

Vart kommer uttrycket "sova räv" ifrån? / Sandra
"Sova räv", som betyder att man låtsas sova av någon speciell anledning (exempelvis att man tjuvlyssnar eller inte orkar svara på tilltal), kommer just från ordet räv. Djuret räv anses vara listigt och kan ta till lite fula trick för att komma undan.

Tack för mig!
Lisa, er fyr i vintermörkret ;)


Kommentarer
Postat av: Emma

Nu duh! 3 dagars gratis användande av 118100- inte lika bra som ditt men jag är nöjd! :)

2010-03-08 @ 21:15:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0